A Research Review of Banu Umayyad's Science and Arts and Promotion of Public Welfare
عہد بنو اُمیہ کے علوم و فنون اور رفاہ عامہ کی ترویج واشاعت کا تحقیقی جائزہ
Keywords:
History, Qur‘an, Hadith, Ummayad’sAbstract
Abstract
When the Prophet Muhammad passed away in 632 AD, a series of four caliphs Khalifa Rashidun followed Him. Under the supervision of Khalifa Rashidun the Muslim army conquered Arabia Peninsula the shores of the Mediterranean and to the eastern reaches of Iran. However, after the assassination of Hazrat Ali, the fourth brave and wel known caliph (656–61). Ameer Muawiya (661) the governor of Syria established the Umayyad dynasty, the first Islamic dynasty (661–750). During Muawiya’s reign (661–680), the power was transferred from the Arabian Peninsula to Syria. Under Muawiya’s successors, the important historical city of Damascus was the new capital of Umayyad dynasty. The Umayyad period is often considered the formative period in Islamic tradition in the field of Education art science and technology. At first, even though Arabic became the official language and Islam the principal religion of the diverse lands bring together under Umayyad rule. This article investigates the life history of Umayyad dynasty and their contribution in the field of Quran, Hadith Jurisprudence and public welfare services programs.
References
: فتح الباری:ج1:ص:388،باب،مناقش قریش ,: آئینہ قریش،عمران عظیم ایڈوکیٹ،ص22،مکتبہ جامعہ لمیٹددہلی،علی گڑھ، ممبئی ،اکتوبر 2004ء
قرآن کریم کی روشنی میں شخصیات، اقوام اور مقامات،ابومحمد ثناء اللہ سعد شجاع آبادی:ص : 54مکتبہ القرآن،2011ء ۔:
: تاریخ اسلام(اول ودوم)، شاہ معین الدین احمد ندوی،ص 309،مکتبہ رحمانیہ، اشاعت دوم 2008ء۔
ء 2000داراحیا ء التراث العربی ،بیروت ھ بمطا بق,6ص::1: الروض الانف ،علامہ ابوالقاسم عبدالرحمٰن بن عبداللہ ،السہیلی:ج :
: عہد بنو امیہ میں علم الانساب،الاستادماھر محمدجیجان الدیمی،ص 54،معہد ملت،گولڈن نگر، مالیگاؤں ضلع ناسک، فروری 2011ء
:خلافت امویہ اور ہندوستان،مولانہ قاضی اطہر مبارک پوری،ص 29،ندوۃ المصنّفین اردو بازار جامع مسجد دہلی،1975ء
: تاریخ اسلام ، مولانہ اکبر شاہ نجیب آبادی،ص 13،مکتبہ انعامیہ،اشاعت اول2009ء
: عہد بنو امیہ میں محدثین کی خدمات(فنی فکری اور تاریخی مطالعہ)،ڈاکٹر سید عبد الغفار بخاری،ص 5،اردو بازار لاہور
: اسلامی انسائیکلوپیڈیا،احسان اللہ ثاقب،ص922، اُردو بازار لاہور
: تاریخ اقوام عالم ، مرتضیٰ احمد خان میکش،ص 314،مشتاق بک کارنرز الکریم مارکٹ اردو بازار لاہور
: سیرت عمر بن عبد العزیز،مولانہ عبد السلام ندوی،ص 12، مقابل مولوی مسافر خانہ کراچی،دسمبر 1973ء
: سیرت عمر بن عبد العزیز،مولانہ عبد السلام ندوی،ص۱۵: ،مقابل مولوی مسافر خانہ کراچی،دسمبر 1973ء
: بنو ہاشم اور بنو امیہ کے تعلقات،سلام اللہ صدیقی،ص 13، تخلیقات لاہور،1968ء
: عمر بن عبد العزیز ؒ ( منہج خلافت راشدہ کا ایک روشن باب) عبد الرشید اعراقی، ص 182،بیعت الحکمت لاہور،2009ء
: فہرست ابن الندیم، ص 318
عمر بن عبد العزیز ؒ ( منہج خلافت راشدہ کا ایک روشن باب) عبد الرشید اعراقی، ص 188،بیعت الحکمت لاہور،2009ء :
:تاریخ الخلفا:ص:
: سیرت عمر بن عبد العزیز،عبد السلام ندوی،ص 229
: عمر بن عبد العزیز (منہج خلافت راشدہ کا ایک روشن باب) عبد الرشید اعراقی، ص:184، بیعت الحکمت لاہور،2009ء:
:فتوح البلدان،علامہ بلاذری:ص:
: عمر بن عبد العزیز ؒ ( منہج خلافت راشدہ کا ایک روشن باب) عبد الرشید اعراقی، ص 184،بیعت الحکمت لاہور،2009ء
: : عمر بن عبد العزیز ؒ ( منہج خلافت راشدہ کا ایک روشن باب) عبد الرشید اعراقی، ص :185،بیعت الحکمت لاہور،2009ء
:سیرت عمر بن عبد العزیز، عبد السلام ندوی،ص:221 :مقابل مولوی مسافر خانہ کراچی،دسمبر 1973ء